de de de


Novinky:

Kde všude nahlásit změnu adresy při změně trvalého bydliště?

Změna trvalého bydliště není ničím neobvyklým. Každý alespoň jednou za život změní svoji adresu, ať už je to kvůli tomu, že se stěhuje od rodičů nebo si pořídil nový byt, postavil rodinný dům a podobně. Možností je samozřejmě více než dost. O tom však tento článek pojednávat nebude.

My se zaměříme na zcela jiné téma, a to je povinnost nahlásit tuto změnu na příslušná místa. Pokud jste si bláhově mysleli, že přestěhováním osobních věcí z lokality do lokality všechno končí, tak jste na omylu. Teprve začíná.

Vyrazte na městský úřad

Jak už asi většina čtenářů tohoto článku správně tuší, vaše první kroky budou směřovat na úřad, ať už půjde o instituci obecní, městskou či krajskou. Právě tam budete muset provést nahlášení změny adresy, jež se promítne do základních registrů, což vám mimochodem v nadcházejících dnech ušetří trochu času. O tom ale až později.

Základem všeho bude výměna občanského průkazu. Ten vám bude připraven do třiceti dnů, po které budete nosit ten starý s odstřiženým rohem a dalším dokladem prokazujícím vaši totožnost. V okamžiku, kdy se budete nacházet na úřadu, zajistěte si rovnou i ostatní potřebné dokumenty. Ať máte hotové vše při jednom.

  • Cestovní pas
  • Registr vozidel – Pokud vlastníte dopravní prostředek, nezapomeňte si sebou vzít také malý a velký technický průkaz, do něhož musí být tato změna zanesena.

Pokud jste osobou samostatně výdělečně činnou, nezapomeňte se zastavit na živnostenském úřadu. A to především v okamžiku, kdy se se změnou trvalého bydliště mění i adresa vašeho dosavadního podnikání.

Finanční úřad a pojišťovny

U finančního úřadu oceníte existenci základních registrů, díky nimž nemusíte tuto instituci navštěvovat. Finanční úřad si vše zjistí sám a pouze vás bude informovat v případě toho, že aktuálně spadáte pod jiný FÚ než doposud.

U zdravotní pojišťovny jen nahlaste, že došlo ke změně trvalého bydliště. Ta si pak vše ověří dle základních registrů a zašle vám novou kartičku pojištěnce. V tomto směru máte oznamovací povinnost do třiceti dnů.

Správa sociálního zabezpečení bude zajímat jen důchodce, jimž chodí pravidelný důchod. Jako zaměstnanci se o tuto instituci nemusíte zajímat.

Katastr nemovitostí

Jestliže změna vašeho trvalého bydliště souvisí také s nabytím nějakého nového nemovitého majetku, musíte takovou skutečnost nahlásit i na katastru nemovitostí. Nabízí se buď osobní schůzka na nejbližším pracovišti nebo vyplnění online žádosti na internetu.

Aymanjed / Pixabay

Kde nezapomenout na změnu trvalého bydliště?

Kromě těchto hlavních míst samozřejmě existuje spousta těch vedlejších, na něž byste neměli v žádném případě zapomínat. Jsou to určitě banky, u kterých máte vedený běžný účet či využíváte jiných produktů. Mezi ně patří například úvěry. Pakliže některý z nich máte vedený u nebankovní společnosti, raději ji o změně trvalého bydliště také zavčasu informujte.

Další na řadě by měly být dodavatelé energií, to znamená voda, elektřina, popřípadě plyn, pokud jej využíváte. Zapomínat nesmíte ani na mobilní operátory, u nichž máte smluvní tarify. Ve výčtu by šlo samozřejmě ještě pokračovat, proto vám přinášíme stručný přehled toho nejdůležitějšího.

  • Pojišťovny
  • Penzijní společnosti
  • Stavební spoření
  • Dopravní podnik, u něhož máte časově omezené jízdenky
  • Pošta, kde je třeba provést například změnu SIPO

V neposlední řadě neopomeňte změnit adresu v e-shopech, kde pravidelně nakupujete sortiment, abyste měli jistotu, že vám daný produkt dorazí na tu správnou adresu. To samé se týká i věrnostních programů, ze kterých čerpáte nejrůznější výhody.

Kde všude nahlásit změnu adresy při změně trvalého bydliště?
Ohodnoťte článek
Sdílejte článek

Vložit komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*