de de de


Novinky:

Nezapomínejte na pitný režim

Voda je jednou ze základních složek lidského organismu, polovina hmotnosti našeho těla je tvořena vodou, a zároveň je voda pro náš život nezbytnou tekutinou. Obecně platí, že bez vody by život, nejen náš ale na celé planetě Zemi, nebyl. Zatímco bez vody člověk přežije maximálně tři dny, bez jídla týdny.

Proč je pitný režim tak důležitý?

Proto, abychom byli zdraví a naše tělo dobře fungovalo, je důležité udržovat rovnováhu mezi výdejem a příjmem tekutin. To je hlavní důvod, proč se tak často mluví o správném pitném režimu. I když si to neuvědomujeme, tak běžný člověk během jediného dne vyloučí se svého těla až dva a půl litru vody. Nejen prostřednictvím moči, ale také dýcháním, kůží či stolicí. Proto se také často udává, že bychom měli denně vypít dva až dva a půl litru vody. Nemusíme ale ve skutečnosti opravdu vypít toto množství tekutin, vodu našemu organismu dodáváme i v podobě potravy.

Kolik tekutin bychom měli za den přijmout?

Onen udávaný údaj dva až dva a půl litru tekutin je samozřejmě orientační. To, kolik člověk tekutin potřebuje, totiž závisí na mnoha faktorech, především na jeho tělesné hmotnosti, věku, tělesné aktivitě, prostředí, ve kterém se nachází, i stravě, kterou konzumuje. Nejuniverzálnější způsob, jak spočítat, kolik tekutin bystě měli denně přijmout, je na základě poměru půl litru tekutiny na 15 kilogramů hmotnosti.

voda pití

Olichel / Pixabay

Jak se projevuje nedostatečný pitný režim?

Pokud naše tělo dlouhodobě více tekutin vydává, než přijímá, upozorňuje nás na to nejrůznějšími varovnými signály. Mezi ty nejčastější patří především únava, bolest hlavy, suchá pokožka a problémy s vyprazdňováním. Pokud je nedostatek dlouhodobý a výrazný, mohou se přidat i další zdravotní problémy, jako jsou ledvinové či močové kameny a obecně poruchy funkce ledvin. Problém představuje také to, že mnoho lidí pije až v okamžiku, kdy pociťují žízeň, to ale není dobře. Lékaři udávají, že už sám pocit žízně, je jedním z varovných příznaků nedostatku tekutin. Pít bychom měli pravidelně bez toho, abychom pociťovali žízeň. Dlouhodobý pocit žízně, který nemizí ani při zlepšení našeho pitného režimu, může být jedním z příznaků onemocnění diabetem.

Co, kdy a jak pít?

Tekutiny bychom našemu tělu měli dodávat především v podobě čisté vody, v menší míře jako ředěné ovocné a zeleninové šťávy a čaje. Do denního příjmu tekutin se ale započítávají i tekutiny, které zkonzumujeme ve formě čerstvé ovoce a zeleniny či polévek. Problematická je konzumace kávy a ostatních nápojů, které obsahují kofein, neboť ty naopak způsobují zvýšené vylučování vody z těla. Důležité je také rovnoměrné rozvržení pitného režimu do celého dne, tedy pít průběžně. Ráno je vhodné kromě šálku čaje či kávy vypít také alespoň jednu skleničku vody, ve večerních hodinách je naopak vhodnější pití mírně omezit, abychom náš spánek nenarušovali několikerým chozením na toaletu.

Sdílejte článek

Vložit komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*