de de de


Novinky:

Od jara 2020 začíná platit elektronická evidence tržeb i pro podnikatele, kteří patří do 3. a 4. vlny EET

Pokud podnikáte a dosud jste úspěšně unikali nástrahám EET, je dost možné, že v květnu příštího roku se povinnosti vést elektronickou evidenci tržeb nevyhnete ani vy. Řada malých podnikatelů se bude muset připravit na další vlnu EET. Bude se týkat i vás? A máte šanci získat nějaké úlevy?

Účtenku dostanete u advokáta i kadeřnice

Od května 2020 se do skupiny těch, pro které je EET povinné, zařadí i podnikatelé z tzv. 3. a 4. vlny. Podpisem tuto novelu stvrdil prezident Miloš Zeman, a i přes protesty senátu i opozice budou muset kadeřnice, taxikáři a třeba i zedníci začít evidovat své tržby. Zde to ale nekončí. Jaká povolání lze do 3. a 4. vlny zařadit? Co přesně to znamená a jaké změny tyto podnikatele čekají? Výčet všech profesí, kterých se květnová změna dotkne, je velmi rozsáhlý. Výtahem jde například o advokáty, taxikáře, poskytovatele zdravotnických služeb, zedníky, švadleny, elektrikáře či instalatéry. Ještě než začnete lámat rukama a spílat novému systému, můžeme vás potěšit alespoň tím, že podnikatelé spadající do nových vln EET se mohou těšit na jednorázovou slevu na dani z příjmů fyzických osob, a to ve výši 5 000 Kč. Další berličkou je nižší DPH u řady výrobků a služeb, které nabízejí podnikatelé, jenž budou nově spadat pod EET. Výhoda to sice je, ale většina podnikatelů by se jí mileráda vzdala výměnou za stávající systém. Odborníci radí se na nový systém pořádně připravit, abyste na jaře nebyli zaskočeni. Je vhodné vyzkoušet některou z dostupných aplikací a také se poohlédnout po menší termotiskárně na účtenky.

cash desk

JESHOOTS-com / Pixabay

Možnost offline režimu

Jste-li pouze drobný podnikatel, je možné, že se vám podaří spadnout do skupiny těch podnikatelů, jejichž roční příjem nepřesahuje 600 tisíc korun, nemají více než dva zaměstnance, neplatí DPH a jsou poplatníkem z příjmu fyzických osob. Pak se na vás vztahuje možnost tzv. offline režimu. Díky tomu budete moci vystavovat účtenky z bloku. Tyto účtenky si podnikatelé vyzvednou na finančním úřadě a po pracovní době zaevidují údaje o počtu vydaných a stornovaných účtenek a o výši tržby. Na konci čtvrtletí se následně daný formulář pošle na finanční úřad.

Výhoda či nevýhoda?

Někteří odborníci ale stále zpochybňují, zda má EET vůbec smysl pro samotnou státní kasu. Přestože ministerstvo financí tvrdí, že se v předešlých vlnách vybralo na DPH více, ve výsledku toto tvrzení platí úplně stejně i pro obory, kde doposud EET zavedeno nebylo. Nyní se navíc zavedení EET týká veskrze malých podnikatelů, řemeslníků a řady manuálně pracujících. V průzkumu jednoho z poskytovatelů pokladních systémů ovšem vychází najevo, že kvůli rozšíření EET hrozí odchod řady starších podnikatelů do důchodu. Řemeslníků je ale dlouhodobý nedostatek, a tak může mít EET veskrze negativní efekt.

Sdílejte článek

Vložit komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*