de de de


Novinky:

Co je to merch? Starý způsob propagace v novém kabátku

Pokud se chcete orientovat v nejnovějších trendech, určitě byste měli vědět, co je to merch a proč je v dnešní době tak populární. Pojem, který byl původně využíván hlavně v marketingové branži, se nyní skloňuje ve všech pádech a velmi často ho využívají hlavně mladí lidé. Chcete-li udržet krok, přečtěte si, co je merch a co stojí za šílenstvím, které okolo něj v dnešní době panuje.

Co je to merch? Staré známé reklamní předměty

Už na první pohled je jasné, že slůvko merch [merč] nemá svůj původ v češtině. Pochází z anglického slova merchandise, které by se dalo přeložit třeba jako zboží nebo výrobek. Ve světě hudby, filmu, youtuberů a influencerů jde například o oblečení a módní doplňky s vlastními potisky, které umělci a firmy prodávají svým fanouškům.

potisk

Vlastně nejde o nic nového pod sluncem. Vzpomeňte si třeba na devadesátá léta a oblíbené oblečení s hudebními kapelami. Kdo neměl svého idola na tričku, jako by ani nebyl. Merch tady byl vždy, jen pod trochu jiným názvem. Hezky česky by se vlastně dalo říct, že jde o reklamní předměty s logem značky, která je nabízí. Mladí lidé však raději sázejí na kratší a stylovější označení.

Proč mladí lidé merch tak zbožňují?

Určitě si však nepředstavujte klasické reklamní předměty, jako jsou klíčenky s logem nebo reklamní propisky. Dnešní merch je propracovaný, použitelný v reálném životě a i přes to, že většinou není k dostání zdarma, má pro fanoušky natolik vysokou hodnotu, že jsou schopni za něj utrácet tisíce. Proč?

Hlavním důvodem je, že merch jim dovoluje vyjádřit svůj názor, bez toho, aniž by museli cokoliv říct. Zároveň také poukazuje na to, že patří do určité skupiny, což je z hlediska psychologie pro každého člověka velmi důležité. V neposlední řadě pak merch umožňuje podpořit oblíbeného interpreta, značku či firmu a udělat jí svým způsobem reklamu.

Merch však může být i něco víc. Pokud je vyroben v omezeném počtu, může být i zajímavým sběratelským kouskem. To se týká hlavně reklamních předmětů, které jsou spojeny s počítačovými hrami, komixy a nebo filmy.

Pro hudebníky může být merch důležitým příjmem

To, že merch je v posledních letech opět na výsluní, potvrzují také celebrity, které se hromadně pouštějí do navrhování vlastního oblečení s potiskem. Největší oblibě se tyto reklamní předměty těší hlavně u zpěváků a hudebních skupin, kterým vynahrazují ztracené příjmy z prodejů CDček. Velký úspěch sklízejí například kousky od Justina Biebra nebo Rihanny.

Potištěný merch navíc často nemají na svědomí velcí výrobci. Vzhledem k tomu, že jde hlavně o poselství, případně o konkrétní potisk, záleží hlavně na celkovém provedení, nikoli na tom, kdo přesně daný produkt vyrobil. Díky tomu si svůj merch mohou dovolit i menší hudební skupiny a drobní influenceři, kteří této možnosti s oblibou využívají. Dnešní fanoušci totiž své oblíbence podporují rádi a často si dokonce možnost pořídit si merch sami vyžádají.

Tip: Myslíte, že by takový merch mohl být užitečný i pro vás? Zkuste vsadit na oblečení s potiskem, které jednoznačně patří k nejoblíbenějším variantám. Fanoušci milují hlavně kvalitní trička a mikiny.

Sdílejte článek

Vložit komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*