de de de


Novinky:

Rozhovor s Václavem Bartošem o PlaCle

placla cz logoV případě, že chcete propagovat svůj web nebo e-shop, nabízí se celá řada marketingových nástrojů, postupů a metod. Jedním z velmi účinných postupů je publikace PR článků na přínosných webech, díky kterým získáte zpětné odkazy na svůj projekt a také přímou návštěvnost webové prezentace. Vyhledávání webů a komunikace s blogery umožňujícími publikace článků na svých webech může zabrat dost času. Pokud chcete ušetřit čas i peníze, je možné využít služby nazývající se Pay Per Post systém, kde za vás většinu práce zajistí propracovaný systém. Jednou z nejstarších, nejběžnějších a nejrozšířenějších služeb v ČR je PlaCla. V článku jsme vyzpovídali jejího provozovatele Václava Bartoše.

Jak jste se k provozování PlaCly dostal? Děláte i jinou práci?

My jsme PlaClu před šesti lety koupili společně s Michalem Kubíčkem chřadnoucí a nemocnou. Dvě třetiny kupní ceny tvořil kredit, za který jsme se museli zaručit a PlaCle dodat renomé, které se jí nedostávalo. Takže dnes jsme na trojnásobném obratu. To znamená, že už nejde o žádnou onemanshow a věnujeme se jí v desetičlenném týmu.

Kolik času denně se správě systému věnujete? Jste na podpoře opravdu dostupný v podstatě nonstop jenom Vy?

Dostupný jsem pondělí až neděle včetně státních svátků od 8 do 23 hodin. A vejde se do toho běžná pracovní doba. Zbytek je pohotovost, kterou běžně mají třeba záchranáři nebo hasiči. Sice nezachraňujeme životy, ale dokážeme zachránit něčí živobytí.

Podporu si sobecky nechávám čistě pro sebe, což je moje předsevzetí i pro další roky růstu firmy. Starám se o to, abychom každý požadavek zákazníka vyřídili k jeho absolutní spokojenosti a další procesy nastavili tak, aby to v budoucnu šlo ještě snadněji, takže další růst neznamená přímo úměrně více požadavků na podpoře.

vaclav bartos michal kubicek

Kolik lidí je kromě vás do provozu PlaCly zapojeno?

Od účetního přes programátora, externího právníka, arbitry až po kontrolory je to deset lidí. Další desítky redaktorů a stovky blogerů. Někteří z blogerů už také pracují v týmu, který se jim stará o údržbu webů nebo nabízení webů v PlaCle.

A co Michal Kubíček? Ještě v PlaCle pomáhá anebo už je z něho jen pan cukrář? 🙂

Michal cukrářům ingredience jen dodává, sám se pustil do makronek. To, aby pochopil proces výroby. Michal rád experimentuje s nejrůznějšími nejenom marketingovými novinkami. Ty pak zkouší na svém eshopu svetcukraru.cz. Co se mu osvědčí, zavádíme do PlaCly. Ušetřil nám tak rok či dva vývoje. Bez něj bychom nebyli na tak skvělých číslech jako dnes. Také proto, že je naší mediální hvězdou a doporučuje PlaClu, kudy chodí. Je i největším afill partnerem PlaCly. Jen minulý měsíc jím doporučený inzerent objednal texty na své weby za 100 000 Kč. Je to Michalův veliký fanoušek, který se postupně od svého shopu a drobné konzultantské činnosti propracoval do nadnárodní reklamní agentury. Takovou sílu má Michalovo jméno.

Kolik redaktorů máte v redakci a jaký největší počet článků jsou schopni denně zajistit?

Redaktorů máme několik desítek. Problém nečiní dodání a napsání stovky normostran do 24 hodin i s jazykovou korekturou. Za každou z těch normostránek dám ruku do ohně. A nejen ruku, pokud nebude ani na druhý pokus k plné spokojenosti inzerenta, zaplatím mu 5 000 Kč jako kompenzaci za jeho čas.

Představíte pro naše čtenáře výhody PlaCly oproti obdobným službám na českém trhu?

Služba PlaCla nemá na českém, ale ani slovenském internetu obdoby. Jsou tu služby poskytující mikroslužby za několik stokorun se sortimentem tak širokým, že nikdy nedokáží garantovat kvalitu, což kompenzují velmi nízkou cenou. Stačí si takový článek objednat, aby si každý mohl udělat představu. A pak tu jsou služby zaměřené na influencery a ty působí zejména na Instagramu a YouTube, jdou cestou fotografií a videa. U takových formátů jsou ale zase náklady desetkrát vyšší, příprava delší a bez jasného návrhu kampaně výsledek značně nejistý. Takže se kolikrát vyplatí spolupracovat už přímo s agenturami, které mají tyto influencery nasmlouvané.  Především se postarají o kreativní část kampaně a ručí za ni. Určitě má smysl se při desetitisícových částkách s nimi bavit i o garancích objednávek pro inzerentův byznys, případně spolupráci založit na výkonnostním modelu.

Na webu píšete, že rozdáváte 5 000 Kč za neuspokojení klienta článkem a také, že rozdáváte stovku za každou reklamaci článku. Proč to nabízíte a jak to zákazníci využívají? Nezneužívají toho?

Protože díky tomu získávám cennou zpětnou vazbu, ke které bych se jinak nikdy nedostal. Když vás v restauraci naštve číšník, nechutná vám jídlo, natočí vám nápoj pod míru, nikdo nikdy kromě vašich blízkých a přátel se to nedozví. Argumentem většiny provozovatelů, když se takové hodnocení dostane na internet, je, že jste si měl stěžovat u nich. Ale lidem je nepříjemné řešit něco, co by mělo fungovat samo. Proto pokud ani na druhý pokus nedodám objednávku dle představy inzerenta, vyplácím mu 5 000 Kč jako kompenzaci za ztracený čas. Nikdo toho nezneužívá. Ani té stovky za reklamaci. Tam jen došlo k nedorozumění, že vyplácíme 100 Kč za každou jednotlivou připomínku. Pokud to tak někdo pochopí, dostane 100 Kč za každou jednotlivou připomínku.

Jak dlouho průměrně trvá dodání článku PlaClou?

Aktuálně je to 1 den a 15 hodin. Údaj je na veřejné hlavní stránce PlaCly uveden jako průměrná rychlost dodání článku. Podobně je tam uvedeno, že od inzerentů dostanou blogeři zaplaceno průměrně do 22 hodin. Takže za necelé tři dny může být vyřízený obchod včetně platby, který by jinak zabral několik týdnů či měsíců. Vypadá to jako snadná matematika, ale je za tím neskutečné práce a zkušenostmi získané know-how.

Jaký počet článků se průměrně za jeden měsíc publikuje/napíše?

V současnosti publikujeme v průměru necelých 1100 článků měsíčně a napíšeme 600 textů.

Setkáváte se v rámci PlaCly také s podvody blogerů? Jak je řešíte?

My se už s podvody, podvůdky a podfuky nesetkáváme tak často, protože velmi tvrdě selektujeme, komu výdělky z inzerce svěříme. Kolikrát se jedná o nějaké nevědomé chyby a lze je snadno napravit. Napsal jsem o nich celý článek, jak PlaCla chrání inzerenty. V prostředí PlaCly jsou to vzácné případy. Mimo něj se lze setkat s vyloženými levárnami, které kolikrát mohou inzerenta nebo jeho značku poškodit. Přičemž ani záruka, že jde o velký mediální dům, nemusí nic znamenat. Právě tam se kolikrát na pozicích accountů střídají mladí a nezkušení a nedochází jim, co drobný přehmat ve znění značky může znamenat. Stalo se, že známý pánský titul neprodloužil licenci, takže k prvnímu lednu zmizel celý web a články za desítky tisíc. Díky smluvním podmínkám služby PlaCla pak muselo vydavatelství peníze za články vrátit a veškerý kredit jsme inzerentům vyplatili zpět a ti nakoupili články jinde.

PlaCla homepage

Podle čeho má inzerent vybírat weby, aby byl marketingový efekt co nejpřínosnější?

Podle návštěvnosti a renomé webu, podle tematičnosti a obsahové kvality. Každý jednotlivý případ vyžaduje analýzu a vybírat z nabídek je nutné s konkrétním cílem – zvýšení zmínek, zviditelnění značky, zvýšení počtu objednávek, leadů, kontaktů na potenciální zákazníky a podobně.

Myslíte si, že vzhledem k různým změnám vyhledávačů budou mít články do budoucna menší přínos pro inzerenty?

Nevšiml jsem si nikdy, že by s nějakými změnami ve vyhledávačích klesal přínos placených článků. Naopak vidím, že vyhledávání je efektivnější, zpřesňuje se, indexování je rychlejší, a když zadám některé spojení, vyjedou mi skutečně tematické weby a články. Co považuji za nedostatek, je stále neexistující vyhledávání ve video a audio obsahu. Ani vyhledávání fotografií není perfektní. Proto budou články dominovat i v dalších letech. Že placené články fungují, a mají dokonce delší rozsah, je fakt, že čtenář dočetl až sem. Tohle je také placený článek a nejspíš se k němu čtenář dostal skrze vyhledávání.

Jaké jiné marketingové metody byste provozovatelům e-shopů a webů, kromě PR článků doporučil?

Všechny, které jeho byznysu dávají smysl. A opakovaně, i když některý dříve nezafungoval. Může to znamenat jedině nové objednávky a další růst.

Jaké plánujete novinky do budoucna a na co se můžeme v PlaCle těšit?

Těšit se můžete na další růst, protože ještě máme na trhu potenciál ke zdvojnásobení současného obratu, než tím vykoupíme inzertní prostor většiny médií, magazínů a blogů. S tím souvisí širší nabídka webů a také výhodnější podmínky. Uvidíme, jestli k tomu bude nutné uvádět další funkce. Zatím si uživatelé píší už jen o drobnosti než o nějaké přelomové funkcionality. Dokonce jsme jich několik zrušili jako třeba nákup statusů na Facebooku a Twitteru s tím, jak dosah takových příspěvků klesal a inzerci bylo efektivnější nakoupit přímo na platformách. Což je i osud Instagramu a YouTube, protože díky interním reklamním systémům inzerent získává také velmi cenná data, která jinak nedostane.

Pane Bartoši, děkuji vám za rozhovor a přeji dále mnoho úspěchů při provozování PlaCly. Pokud vás tento účinný marketingový nástroj také zaujal, zaregistrujte se jako inzerent na webu PlaCla.cz

Sdílejte článek

Vložit komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*